Webshopsoftware-vergelijken.nl Vind en vergelijk de beste bedrijfssoftware Klantbeoordeling: 9.1/10

Tips voor het beginnen van een webshop

Een webshop maken hoeft met passende software helemaal niet moeilijk te zijn. Werk je met software die bij je past, dan kun je eenvoudig producten beheren, wordt jouw webwinkel gevonden door het juiste publiek en navigeren zij vervolgens eenvoudig door de winkel en het aankoopproces.

Maar voor welke software kies je? Het selecteren van de juiste webshop software is tegenwoordig een behoorlijke opgave. Het aanbod aan software is groot en elk pakket heeft eigen voor- en nadelen. Wij helpen je de software te vinden die het beste bij je past met deze handige tips, artikelen en natuurlijk door alle webshop software te vergelijken. Lees je ook goed in op sites zoals Webwinkelweblog.nl en zorg dat je weet hoe jouw webshop er uit moet zien. Onderstaand vind je alle tips voor een webshop beginnen. Gebruik deze tips gerust bij het opbouwen van jouw succesvolle shop!

Probeer gratis webshop software

Een webshop beginnen kost geld. Zeker in het beginstadium zul je veel tijd (en dus geld) investeren in je online winkel. Daarbij investeer je in bijvoorbeeld het aanleggen van een voorraad en natuurlijk de software om je online winkel mee te realiseren. Gelukkig is het aanbod van webshop software groot. Naast betaalde opties is er verschillende gratis webshop software verkrijgbaar. Deze software kun je tijdelijk proberen of in beperkte functionaliteit altijd blijven gebruiken. Met deze pakketten zet je kosteloos je webshop op en hoef je geen grote investeringen te doen. Wil je meer functionaliteiten? Dan kun je deze gratis webshop software in de meeste gevallen upgraden naar een betaalde versie.

Open-source webshop software

Open source webshop software is vrij beschikbaar op het internet en heeft een open broncode. Gebruik je open source software als basis voor je webshop, dan ben je dus heel vrij in het inrichten en aanpassen van je webwinkel. Voorwaarde hiervoor is wel dat je voldoende programmeerkennis in huis hebt om daadwerkelijk zelf je webshop te bouwen. Heb je dit? Dan zijn de mogelijkheden met deze software bijna eindeloos. Heb je minder technische kennis of wil je direct beginnen met verkopen in jouw webwinkel? Kies dan voor commerciële software zoals bijvoorbeeld SEOshop.

Voorzie je webshop van duidelijke navigatie

Als je wilt dat klanten jouw webshop niet verlaten binnen een aantal seconden, zorg dan voor een overzichtelijke webshop met een duidelijke navigatie. Kies voor een eenvoudig en overzichtelijk ontwerp. Voeg daarnaast niet té veel elementen toe, maar alleen de belangrijkste elementen die de klant helpt een aankoop te doen in jouw webshop. Voor de productpagina kun je denken aan de naam van het product, een foto, omschrijving, de prijs en de beschikbaarheid. Ook de winkelwagen en en je contactgegevens moeten op elke pagina duidelijk zichtbaar zijn. Zorg er voor dat bezoekers in je webshop altijd weten waar ze zich bevinden. Dit kan bijvoorbeeld door een overzichtelijk menu met een duidelijke markering van de categorieën/begrippen. Daarnaast kan je ook een broodkruimelnavigatie inzetten. Deze manier van navigatie heeft een positieve invloed op de vindbaarheid in verschillende zoekmachines.

Zorg voor genoeg betaalmogelijkheden

Om meer conversie te genereren is het van groot belang dat je genoeg verschillende betaalmogelijkheden hebt geïntegreerd in je webshop. Zorg ervoor dat je in ieder geval beschikt over de meest gebruikte betaalmogelijkheden van jouw doelgroep. Richt je je alleen op de Nederlandse markt, dan zal je met iDeal veel klanten tevreden stellen. Richt je je op een grotere markt dan alleen Nederland, dan moet je webshop in ieder geval zijn voorzien van een betaalmogelijkheid met creditcard of PayPal. De betaalmogelijkheid om achteraf te betalen is ook vaak bij veel klanten in trek (bijvoorbeeld AfterPay), dit in combinatie met gratis retour zenden en je conversie zal zeker toenemen.

Geef duidelijkheid over de verzendkosten

Zie je in de statistieken van je webshop regelmatig terug dat bezoekers afhaken vlak voordat ze de aankoop hebben voltooid? Een verklaring hiervoor kan zijn dat de verzendkosten niet voldoen aan de verwachtingen. De verzendkosten zijn vaak een enorme killer als het gaat om conversie. Veel grote bekende webshops rekenen geen verzendkosten voor bestellingen en veel bezoekers zijn hieraan gewend geraakt. Schaf, als het kan, de verzendkosten af en kijk of je deze kan verwerken in de productprijzen. Is dit geen optie, geef dan in ieder geval bij de prijs van het product aan of de prijs inclusief of exclusief verzendkosten is. Zo weet de klant precies waar hij of zij aan toe is en komt deze niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Sterretjes voor je webshop

Die opvallende sterretjes die bij een webshop staan vermeld in de zoekresultaten, zijn je vast wel eens opgevallen. De sterretjes krijg je door '€˜rich snippets'€™ in te stellen voor je webshop. Deze rich snippets zijn opgedeeld in drie verschillende onderwerpen:

Voor de product en webshop reviews kun je klanten met een korting stimuleren om na een aankoop een review te schrijven. Daarnaast kan je ook een website zoals Trustpilot.nl inschakelen om externe klant beoordelingen te genereren. Maak je daar al gebruik van, dan kan je dit koppelen aan je AdWords account en zo ook deze sterretjes instellen.

Zorg voor duidelijke contactinformatie

Hoewel het doen van online bestellingen tegenwoordig heel normaal is, wil de klant wel graag weten of de bestelling plaats vindt in een betrouwbare webshop. Vaak wordt deze betrouwbaarheid getoetst door te kijken of de webshop naast online, ook offline te vinden is. Vermeld daarom duidelijk op je webshop de adresgegevens, een e-mailadres en een telefoonnummer. Heb je zelf je voorraadbeheer in de hand? Geef dan, als het kan, klanten de mogelijkheid een bestelling af te halen. Ben je gevestigd op één plek, dan zal het waarschijnlijk niet vaak voorkomen dat klanten daadwerkelijk voor die optie kiezen. Deze kans is nog kleiner als je ook gratis verzending aanbiedt. Het idee dat het mogelijk is om een bestelling daadwerkelijk op te halen, straalt betrouwbaarheid uit en geeft het gevoel dat de webshop niet vanuit een kelder wordt gerund.

Reviews zorgen voor meer conversie

Als een klant zoekt naar een bepaald product, is de klant oriënterend bezig en op zoek naar een webshop met de juiste prijs. Is deze webshop onbekend, dan zal een klant ook op zoek gaan naar ervaringen van anderen. Maak geen gebruik van zelf geschreven reviews waarmee je jezelf extreem positief de hemel in prijst. Klanten hebben dit door en zien je webshop dan eerder als onbetrouwbaar. Ze hechten meer waarde aan drie sterren die gegeven zijn door een andere klant dan aan een perfecte vijf sterren review die nep is. Is er een negatieve review geplaatst? Reageer daarop en laat zien dat je je best doet om klanten tevreden te stellen. Hebben klanten een aankoop in jouw webshop gedaan? Stimuleer klanten dan om een review over jouw webshop te plaatsen door ze bijvoorbeeld korting te geven bij een volgende aankoop. Je kunt eenvoudig een geautomatiseerde mail sturen met een customer feedback verzoek.

Duidelijke levertijd

De rol van webshops is in de afgelopen jaren flink veranderd. In het verleden werd een webshop gezien als tweede optie na een fysieke winkel. In eerste instantie haalde men het product in de winkel. Was het product in de winkel uitverkocht, dan kwam de webshop om de hoek kijken. Je nam genoegen met een levertijd van een week, want je wist niet beter. Tegenwoordig vervullen webshops dezelfde rol als winkels en wil de klant een bestelling zo snel mogelijk in huis hebben. In de ochtend bestellen en het product dezelfde dag nog in huis hebben zal, zeker bij de grote retailers, in de toekomst de standaard zijn. Geef daarom vooraf duidelijk aan binnen hoeveel dagen de klant een bestelling thuis kan verwachten. Geef daarnaast de mogelijkheid aan de klant om zelf een bepaald tijdsbestek aan te geven waarop hij of zij de bestelling in ontvangst kan nemen. Op die manier kan een klant er vanuit gaan dat de bestelling op tijd binnen is voor bijvoorbeeld een speciale gelegenheid.

Gebruik van Google AdWords

Gebruik Google AdWords voor het inzetten van verschillende keywords. Kom er door middel van het hulpprogramma '€˜zoekwoordplanner'€™ achter op welke zoekwoorden veel wordt gezocht en onderscheid je vervolgens van je concurrenten. Let er op dat je geen bakken geld uitgeeft aan keywords die geen conversie opleveren. Focus je daarom op het feit dat je bezoekers wilt binnenhalen die niet meer oriënterend zijn, maar al verder in het aankoopproces zitten. Dit kan betekenen dat je keywords zoals '€˜voordelige rugzakken'€™ achterwege moet laten en de focus moet leggen op keywords zoals '€˜voordelige rugzak bestellen'€™. Bezoekers die zoeken op deze keywords zijn klaar om een aankoop te doen.

Gebruik sterke call to actions

Wil je dat een bezoeker actie onderneemt? Zorg dan voor een sterke call to action. Een call to action is een opvallende knop met daarin verwerkt een tekst als '€˜Bestel nu!'€™ of '€˜Plaats in winkelwagen'€™. Een call to action zorgt ervoor dat een bezoeker bij het zien en lezen van de knop over gaat tot actie. Plaats niet meer dan één call to action per pagina. Je moet call to actions namelijk niet overdrijven. Wel kan een tweede call to action een goede zet zijn als een bezoeker zich nog niet wil binden, maar wellicht een product wil proberen. Je kan er dan voor kiezen om een call to action met de tekst '€˜Probeer gratis'€™ weer te geven. Op die manier heb je de gegevens van de bezoeker al binnen en kun je in een later stadium nog een e-mail sturen die aanzet tot het kopen van het product.

Opvallende nieuwsbrieven

De nieuwsbrief wordt door veel webshops in gezet om meer bezoekers te genereren. Dit wordt ook wel e-mailmarketing genoemd. Een klant ontvangt daarom vaak ook veel nieuwsbrieven die bijna allemaal regelrecht verdwijnen in de prullenbak. Sinds Gmail de reclame e-mails laat binnen komen in een apart reclame tabblad, wordt het nog lastiger om de aandacht van de klant te trekken. Probeer een persoonlijke onderwerpregel. Noem bijvoorbeeld de naam van de persoon. Zorg er daarnaast voor dat je nieuwsbrief voor 90% visueel is. Op die manier kan een klant snel door de nieuwsbrief heen navigeren. Voeg duidelijke call to actions toe die direct lijden naar je webshop en maak ook de koppeling met social media. Zorg niet alleen voor een desktop versie van je nieuwsbrief, maar ook voor een mobiel vriendelijke versie. Als de nieuwsbrief niet overzichtelijk wordt weergegeven, verdwijnt deze sowieso in de prullenbak. Tot slot, hou de toon van je nieuwsbrief informeel en betrek je ontvangers. Hoe persoonlijker, hoe beter.

Betrouwbare, betaalbare webshop hosting

Wanneer je een webshop begint dan wordt deze ergens op een server opgeslagen. Dit noemen we hosting van je webshop. Bij SaaS webshop software is hosting vaak inbegrepen. Kies je ervoor om je webshop te bouwen in een Open-source pakket? Dan regel je hosting zelf en is het essentieel om een betrouwbare partij te kiezen en prijzen te vergelijken. Hostingkosten kunnen soms namelijk hoger uitvallen dan de maandelijkse kosten die je voor een SaaS oplossing zou betalen.

Houd rekening met mobiele gebruikers

Steeds meer consumenten winkelen online via een mobiele telefoon of tablet. Om deze klanten te kunnen bedienen is het belangrijk om jouw webshop responsive te bouwen. Maar ook voor jezelf is het fijn om jouw webshop op je mobiele telefoon te kunnen beheren. Vergelijk alle software om te zien welke pakketten jouw webshop geschikt maken voor mobiel.

Voldoende zoekmachine optimalisatie mogelijkheden

Open je een winkel in een winkelstraat, dan is de kans groot dat er een aantal klanten zomaar naar binnen loopt. Begin je een webshop, dan zul je ervoor moeten zorgen dat deze gevonden en gewaardeerd wordt. Kijk bij het selecteren van webshop software goed naar de mogelijkheden voor zoekmachine optimalisatie. Hieronder vallen bijvoorbeeld het kunnen aanpassen van teksten, maar ook meta gegevens, het toevoegen van reviews en het integreren van Social media.

Let op designvrijheid

Je online shop moet er professioneel en betrouwbaar uitzien. Bekijk dus goed hoeveel vrijheid webshop software je biedt in het aanpassen van het design. Ga na of er verschillende thema's beschikbaar zijn en of je middels HTML/CSS-bestanden gemakkelijk de look van je webshop aan kunt passen. Vergelijk alle webshop software om te zien welk pakket jou voldoende designvrijheid biedt.

Bekijk de uitbreidingsmogelijkheden

Het is belangrijk dat je webshop met je meegroeit met je onderneming. Denk bij het selecteren van software aan de toekomst en bekijk de uitbreidingsmogelijkheden van het pakket dat je kiest. Open-source software kan worden uitgebreid met plugins. SaaS software is een stukje minder flexibel, maar de grotere aanbieders (o.a. SEOshop) hebben een App Store waarin je apps kunt downloaden om je webshop uit te breiden.

Zorg voor een soepel bestelproces

Een webwinkel beginnen doe je uiteindelijk natuurlijk maar met één doel: producten verkopen. Als een potentiële klant jouw webshop heeft gevonden in Google en op zoek is naar een product dat jij verkoopt is de koop rond, toch? Nee. Potentiële klanten veranderen alleen in daadwerkelijke klanten als je een duidelijk en passend bestelproces hanteert. Komen zij moeilijkheden tegen, lopen zij ergens vast of is er iets onduidelijk? Dan zullen zij uit jouw webshop weggaan. Zorg dus voor een soepel bestelproces en voorkom dat consumenten op het laatste moment afhaken. Bekijk welke verschillende winkelwagen- en bestelproces opties er zijn door webshop software te vergelijken.

Webshop keurmerk: vertrouwen en veilig winkelen

Er zijn er vele en ze je webshop een extra boost: webshop keurmerken. Een webshop keurmerk laat consumenten zien dat het veilig is om bij jou te bestellen. Natuurlijk krijg je een keurmerk niet zomaar. Je zult moeten voldoen aan bepaalde eisen en vaak ook nog eens moeten betalen. Maar consumenten blijken veel waarde te hechten aan een keurmerk en bestellen eerder bij een webshop met keurmerk, dan bij een webwinkel zonder. Het is dus absoluut de moeite waard om je hierin te verdiepen en te kijken welk keurmerk bij jouw webwinkel past.

Koppel je webshop aan vergelijkingssites

De meeste webshop software biedt je de mogelijkheid om je webshop te koppelen aan verschillende vergelijkingssites. Door deze koppeling kun je je producten eenvoudig bij een groot publiek bekend maken en profiteer je van de naamsbekendheid van de vergelijkingssite. Je kunt je webshop onder andere koppelen aan Vergelijk.nl, Beslist.nl, Google Shopping en Kieskeurig.nl. Welke koppelingsmogelijkheden de verschillende pakketten precies hebben kun je zien door webshop software te vergelijken.

 

Op zoek naar meer webshop tips voor het beginnen van een webshop? Lees alle artikelen over webshops.

 

Products