Webshopsoftware-vergelijken.nl Vind en vergelijk de beste bedrijfssoftware Klantbeoordeling: 9.1/10

Aantal aankopen via smartphone stijgt met 68 procent

Online winkelen via de smartphone neemt in 2016 verder toe in populariteit. Het aantal online aankopen waarbij gebruik wordt gemaakt van de smartphone, groeit met maar liefst 68 procent ten opzichte van 2015. iDEAL versterkt haar aandeel binnen dit segment: bijna de helft van deze aankopen wordt inmiddels via iDEAL betaald (van 39 naar 47 procent). Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar online betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

De totale online markt groeit in 2016 met 22 procent als er wordt gekeken naar het aantal aankopen. Waar in 2015 nog 142 miljoen aankopen werden gedaan, is dit in 2016 toegenomen tot 174 miljoen. Het betaallandschap blijft daarbij nagenoeg stabiel ten opzichte van 2015. Het aandeel van iDEAL neemt licht toe van 56 procent naar 57 procent. AfterPay laat de grootste groei zien in aantal aankopen (+49 procent) en ziet haar aandeel groeien van twee naar drie procent. Ook incassomachtigingen en creditcardbetalingen blijven populair op het web. Samen vertegenwoordigen deze betaalmethoden een marktaandeel van achttien procent. Acceptgiro wordt steeds minder gebruikt: het aandeel daalt van vier procent naar drie procent.

Een explosieve toename van het aantal aankopen via smartphones

Ondanks de explosieve groei van online aankopen met de smartphone, worden nog verreweg de meeste online aankopen via een laptop of desktop gedaan (74 procent), waarbinnen de desktop minder vaak gebruikt wordt dan vorig jaar (van 34 procent naar 31 procent). Het aandeel van de tablet blijft stabiel op veertien procent van alle online aankopen. Het aantal aankopen via smartphones is gestegen van 8,9 miljoen online aankopen in 2015 naar 14,9 miljoen in 2016. Het aandeel van de smartphone groeit daarmee van zes naar negen procent.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'Het is opvallend dat de stijging van transacties met de smartphone weliswaar groot is, maar dat die transacties nog geen tien procent uitmaken van alle online betalingen. We lopen daarmee fors achter op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar al meer dan dertig procent van alle e-commercetransacties via de smartphone verloopt. In China ligt dit percentage zelfs boven de zeventig procent. Nederland heeft dus nog een lange weg te gaan, maar zal de achterstand door het gebruik van nieuwe technologie├źn en multifunctionele e-commerce-apps in de komende jaren kleiner maken.'

iDEAL versterkt positie

Binnen het betalingsverkeer via smartphones is een verschuiving in betaalmethoden terug te zien. iDEAL versterkt haar positie binnen smartphonebetalingen en is inmiddels ook in dat segment de meest gebruikte betaalmethode. 47 procent van alle aankopen die via de smartphone worden gedaan, wordt betaald met iDEAL. In 2015 lag dit aandeel nog op 39 procent. Dit gaat binnen dit segment vooral ten koste van het aandeel van creditcards (van 22 naar 16 procent) en PayPal (van 10 naar 7 procent).

Bron: perberichten.com
Products