1. Blog
  2. E-commerce trends

E-commerce trends om concurrentievoordeel te pakken

De markt van webshops groeit steeds sneller. Steeds meer consumenten ondervinden het gemak van online shoppen en maken hier gebruik van. Je hoeft niet de deur uit om producten te bekijken en daarnaast wordt het ook nog eens vrij snel op je deurmat bezorgd. De online markt begint ook langzamerhand de offline markt te domineren. Dit hebben sommige bedrijven te laat doorgehad. Bedrijven als bijvoorbeeld de V&D, Perry Sport en Invito hebben niet op tijd ingespeeld op online ontwikkelingen, en dat had een faillissement als gevolg. Online winkelen is dus booming, maar ook essentieel om je staande te houden binnen deze markt. Zorg daarom dat je met deze online-boot meevaart, zodat je een succesvolle webshop kunt realiseren. Dit artikel stelt je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van e-commerce, dus lees gauw verder.

Trend 1: Customer experience staat voorop

De concurrentie in de online markt neemt steeds meer toe. Als ondernemer dien je je daarom te onderscheiden. Dit kun je op verschillende manieren bereiken, maar waar je vooral veel winst mee behaald, is het inspelen op de behoeften van de klant. De klant is immers de koning. De trends van dit jaar staan dan ook veelal in het teken van shopgemak en het creëren van een positieve klantervaring. Een positieve klantervaring zorgt voor een goede mond-tot-mond reclame en vergroot de kans op een herhaalaankoop. Zorg daarom dat je een vlekkeloze customer experience realiseert, zodat je webshop goed kan draaien.

Trend 2: Mobile first design

Bij het design van een webshop heeft altijd de nadruk gelegen op het optimaliseren van de desktop variant, maar dit is aan het veranderen. Het aantal zoekacties op de smartphone is intussen de zoekacties op de desktop voorbijgestreefd. Hierdoor is de nieuwe term mobile first’ in het leven geroepen. Er zal een aparte mobiele index komen en die wordt leidend. Sinds dit jaar is maar liefst 75 procent van al het internetverkeer afkomstig van mobiele apparaten en dit zal waarschijnlijk alleen nog maar meer toenemen in de toekomst.

webshop-trends-starten

Trend 3: Snelle levering is een must

De reden dat mensen iets online bestellen, is natuurlijk het gemak, je hoeft er niet voor naar buiten én je hoeft er ook niet mee te sjouwen. Maar klanten willen alleen niet te lang op deze bestelling wachten, anders hadden ze het net zo goed zelf kunnen halen. Tegenwoordig bieden al veel webwinkels ‘vandaag besteld, morgen in huis’ aan, om de aankoopdrempel te verlagen. Maar dit kan nog sneller, sommige bedrijven bieden nu ook ‘vandaag besteld, vandaag in huis’ aan. Sneller kan niet, zou je denken. Maar Amazon biedt voor sommige producten op bepaalde locaties al een bezorgservice aan die binnen een paar uur het pakket levert. Zorg dus dat je als eigenaar van een webshop, hier niet op achterblijft en je een aantrekkelijke bezorgservice biedt.

Trend 4: Omnichannel is essentieel

De laatste trend die we met je willen delen is het belang van een goede omnichannel-strategie. Klanten kunnen via steeds meer kanalen je organisatie bereiken en daarmee wordt het ook belangrijker dat de customer experience soepel verloopt. Dit doe je door hier een goede omnichannel-strategie op af te stemmen. Heb je zowel een webshop als een fysieke winkel, dan dienen deze naadloos op elkaar te zijn afgestemd. Om een geslaagde omnichannel-strategie te realiseren, dien je het in dit geval dus ook de klant makkelijker te maken. Staat de klant in de winkel, maar is het betreffende product niet meer op voorraad? Dan kan hij vanuit de winkel het product online bestellen en thuis of zelfs in de winkel laten bezorgen. Zo weet je klanten de beste shopervaring te geven en laat je ze tegelijkertijd ook aan je bedrijf binden.

Trend 5: Bedien de niche markt

Soms zakt je de moed in de schoenen als je als ondernemer een webshop wil beginnen. Het lijkt lastig tussen de giganten als Bol.com, Coolblue en Amazon te komen. Specialiseren is dan ook het devies in 2017. Dit onderkent ook Ivo Rupert, commercieel directeur van CCV Shop. Wij geloven niet dat de markt is verzadigd. Al zouden we ook niet aanraden om proberen een nieuwe Bol te worden. Maar er is nog veel ruimte voor specialisatie. Juist de shops die een duidelijke niche bedienen, doen het heel goed. Het vermogen om te onderscheiden is belangrijk", zegt Ivo.

Christian Waijers, marketeer bij Mijnwebwinkel, valt hem bij. 'We zien inderdaad dat het steeds lastiger wordt voor nieuwe shops om een plekje op de markt te veroveren, desondanks blijft er veel ruimte voor juist de hele specifieke shops. Dat zien we nog steeds werken en dat is ook wat we onze klanten adviseren. Door je op een specifieke productgroep te richten, heb je een enorm concurrentievoordeel en kun je jouw marketingbudget veel gerichter inzetten.'

Gerelateerde artikelen

22 november 2022

Wordpress webshop maken: de voor- en nadelen op een rij

Webshop beginnen Webshop

Is een Wordpress webshop voor jou de beste oplossing? Deze overwegingen moet je maken om tot een goede keuze te komen.

1 januari 2021

Wat zijn de bedrijfssoftware trends?

Algemeen trends

Welke ontwikkelingen en trends zijn er op het gebied van bedrijfssoftware?

4 augustus 2018

Webshop laten bouwen of zelf doen?

Webshop beginnen Webshop

Je wilt een webshop beginnen. Ga je deze dan laten bouwen of ga je zelf aan de slag?

Appwiki is eenvoudig software kiezen voor:

Dit is Appwiki

Appwiki is het beginpunt voor bedrijfssoftware selectie. Wij geloven dat bedrijven met online tools en software slimmer, sneller en flexibeler zijn. En dus beter hun klanten kunnen helpen en beter concurreren in de markt.

Appwiki werkt voor jou

Appwiki experts adviseren jou bij software selectie. Jouw wensen en bedrijfsprofiel bepalen de meest geschikte software. We brengen onze kennis, informatie van leveranciers en data van gebruikers samen, zodat jij eenvoudig een selectie maakt en snel software vindt die bij je past. 

En zo werkt Appwiki

We brengen in je in contact met software aanbieders en ontvangen daarvoor een vergoeding. Adviseren we dan alleen aanbieders die betalen? Nee hoor, we adviseren alleen de aanbieders waarvan we zeker weten dat ze bij jouw bedrijf passen.

Products