Webshopsoftware-vergelijken.nl Vind en vergelijk de beste bedrijfssoftware Klantbeoordeling: 9.1/10
Steven Houkes - Webredacteur
Steven Houkes
Webredacteur
Leestijd 5 minuten
Webshop
webshop-trends.png

Wat zijn de trends van 2017 op het gebied van de webshop?

Het fenomeen webshop heeft het afgelopen jaar een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Steeds meer consumenten kopen producten online, de cijfers zal ik verderop in het artikel laten zien, en dat heeft zijn uitwerking gehad op veel retailers. In de staart van 2015 ging V&D failliet. Dit was een voorbode voor veel andere retailers. Perry Sport en Aktiesport, Houtbrox, Scheer & Foppen, Scapino, Dolcis, Invito, en Manfield volgden V&D in 2016 in de ondergang. Hoofdreden? Ze zijn te laat op de online-boot gestapt of hebben hem gemist.

Zoals gezegd shoppen mensen steeds meer online. Dit blijkt ook wel twee interessante cijfers van het CBS. Ruim zeven op de tien Nederlanders kochten in 2015 iets online. Dit aantal is in tien jaar tijd meer dan verdubbeld heeft het CBS berekend. Dit heeft als effect dat het aantal webshops ook toeneemt. In 2016 telde Nederland ruim 32.000 pure webshops, een groei van tien procent ten opzichte van 2015.

Bovendien shoppen onze landgenoten grotendeels binnen Nederland. Er is dus een enorme online-markt beschikbaar. Dat is ook terug te zien in de meest recente groeicijfers van webshops in Nederland. De omzet van webshops zonder fysieke winkel groeide in 2016 met 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Als je als retailer je niet met overtuiging op de online-markt richt, ga je uiteindelijk ten onder. Dit blijkt wel uit de voorbeelden van V&D en consorten.

Klantervaring en shopgemak

Als ondernemer moet je je dus steeds meer richten op de online-behoeften van je klanten. De trends van 2017 staan dan ook voornamelijk in het teken van positieve klantervaring en shopgemak. De online klant is geen koning meer, maar keizer.

De online klant is geen koning meer, maar keizer

Dat klanten steeds meer macht krijgen, komt voort uit het gemak waarmee klanten overstappen. Klanten kunnen zich een overstap makkelijk veroorloven, er is voor hen immers een enorm online-aanbod. Gevolg hiervan is dat ze steeds minder vergevingsgezind zijn na een slechte ervaring. Als bedrijf kun je je dus geen laksheid permitteren wat betreft klantvriendelijkheid en gebruikersgemak. Uit recent onderzoek is zelfs gebleken dat 65 procent van klanten hun contact met een merk hebben verbroken na een slechte ervaring.

Het wordt als organisatie dan ook belangrijker om één verhaal te vertellen, altijd en overal. Hierbij is het van belang om je niet alleen te laten zien, maar ook te laten voelen. Als organisatie moet je de klant meenemen in een ervaring die ze vervolgens kunnen delen met anderen.

Het voorbeeld van EDC

Heb jij dat ook wel eens? Dat je alleen aan het shoppen bent en wilt weten wat je vriend of vriendin van je nieuwe jeans vindt? EDC, een tak van Esprit, is hier handig op ingesprongen. Zij hebben het idee opgevat dat je in het pashok op een knop kunt drukken en een foto kunt maken van jezelf in je nieuwe jeans. Deze foto stuur je naar je vrienden die meteen kunnen zeggen wat ze ervan vinden.

De klant wordt steeds persoonlijker benaderd

”Kan ik u helpen, of kijkt u gewoon even rond?” De verwachting is dat deze vraag binnenkort verleden tijd is. Het equivalent zal helemaal verdwijnen in de online-wereld. Het is namelijk de verwachting dat in 2017 real-time personalization een slag zal maken en ‘engines’ de voorkeuren van klanten al weten wanneer ze bij je shoppen. Deze engines zijn inmiddels zover dat ze context kunnen geven aan data en klanten een gepersonaliseerde ervaring kunnen geven. Op deze manier vergroot je de betrokkenheid van klanten. Ze krijgen immers het gevoel dat je ze kent. Onderzoeksbureau Gartner denkt zelfs dat in 2020 met het gebruik van ‘smart personalization engines’-machines die data omzetten in nuttige informatie om zo de klant persoonlijk te kunnen benaderen- organisaties hun winst kunnen verhogen met vijftien procent.

Webshop software zal zich zo ontwikkelen dat er producten worden aanbevolen waarin de klant in is geïnteresseerd, gebaseerd op de voorkeuren, de locatie, demografie en eerdere aankopen van de klant. Heeft een klant jouw site bekeken en heeft hij of zij gezocht naar bijvoorbeeld een hometrainer en heeft deze persoon zich ingeschreven voor jouw nieuwsbrief? Dan kan de software deze informatie gebruiken om bijvoorbeeld een gepersonaliseerde nieuwsbrief samen te stellen, gebaseerd op de interesses van deze klant. Dit gebeurt zonder dat er rare aanbevelingen tussen zitten die niks met het bekeken of gekochte product te maken hebben. Het resultaat: een dynamische gepersonaliseerde klantervaring volledig gericht op de voorkeuren van de klant.

Webshop software zal zich zo ontwikkelen dat er producten worden aanbevolen waarin de klant in is geïnteresseerd

Nadruk ligt op functionaliteit van apps

Als organisatie is het dus van belang dat je je klanten gemak biedt. Mensen gebruiken steeds meer hun smartphone om online te zoeken en te shoppen. Een goed voorbeeld: afgelopen Thanksgiving is in de Verenigde Staten de magische grens van een miljard dollar(!) overschreden wat betreft aankopen op Black Friday via een mobiele telefoon. Maar liefst een derde van de aankopen tijdens Thanksgiving werd gedaan vanaf de luie bank. Het is dan ook de verwachting dat de ‘mobile engagement’, ofwel mobiele betrokkenheid, dit jaar flink zal toenemen.

Hierdoor ligt de nadruk meer op de functionaliteit van mobiele apps. Aanbieders van online webshop software spelen hierop in en maken de mobiele versies nog gebruiksvriendelijker. Want op het gebied van conversie bij mobiel gebruik is nog veel te winnen. Mensen gebruiken hun mobiel tegenwoordig vaker dan desktops, maar als ze iets willen aanschaffen doen ze dit alsnog op de pc. Een elk zichzelf respecterende webwinkel moet dan ook responsive zijn opgezet. Mobiele versies zullen dus overzichtelijker worden gemaakt. Als gebruiker moet je makkelijk kunnen navigeren. Het zoeken naar en het selecteren van producten, het schakelen tussen devices en het maken van betalingen zal dus makkelijker worden gemaakt. Met bijvoorbeeld een koppeling de webwinkel en je bank, kun je met enkele drukken op de knop een betaling voldoen.

Mobile first

Mobile first design

Omdat het aantal zoekacties via Google op de mobiele telefoon het aantal zoekacties op de desktop is voorbijgestreefd, is de zoekmachine een andere weg ingeslagen. Het nieuwe adagium: mobile first. Er komt een aparte mobiele index en die wordt bovendien leidend. Volgens cijfers van Zenith zal in de loop van 2017 maar liefst 75 procent van al het internetverkeer wereldwijd afkomstig zijn van mobiele apparaten. In 2018 zou dit zelfs doorgroeien naar 80 procent. Ook zal volgens Zenith mobiel adverteren in 2018 desktop adverteren inhalen.

Het schakelen tussen devices en het maken van betalingen zal makkelijker worden gemaakt

Gevonden worden via Google is ‘key’ als ondernemer. Omdat Google is overgestapt naar mobile first verandert er een belangrijk element: je vindbaarheid was eerder gebaseerd op desktop-zoekacties, maar de Google-algoritmes gaan uiteindelijk primair de mobiele versie van een website gebruiken om pagina's te ranken. Dit betekent dat als je website nu al responsive of adaptive responsive is je geen nadelen zult ondervinden. Maar als je een aparte mobiele website hebt die minder informatie bevat dan je desktop-versie, kan dat in de loop van 2017 ervoor zorgen dat je website minder goed vindbaar wordt. In dat geval is het een goed idee om je website aan te passen. Bij voorkeur door over te stappen om een responsive ontwerp. Als ondernemer kun je dus niet achterblijven en zul je je moeten aanpassen aan de grillen van Google.

Houd strijd tussen Google en Facebook in de gaten

Social media speelt een steeds grotere rol in ons leven. Dit heeft ook invloed op het zoek- en koopgedrag van de consument. Facebook geldt steeds meer als zoekmachine en komt daarmee in het vaarwater van Google. Op Facebook worden zo'n twee miljard zoekacties per dag gedaan, reden voor Facebook om de zoekfunctie te verbeteren. Social shares zijn weliswaar officieel geen 'ranking factor' voor Google. Maar er bestaat wel degelijk een sterk verband tussen content die veel wordt gedeeld en content die hoog scoort in Google. Zoals gezegd laten klanten zich steeds meer beïnvloeden door recenties. Als webshopondenemer dus de taak om voor goede reviews te zorgen en deze ook te tonen op je webshop. Zorg dus voor een goede klantervaring en laat de klant deze ervaring vervolgens delen op sociale media. Maar zorg dus ook voor een goede precense op Facebook, aangezien Facebook naast Google steeds meer wordt gebruikt als zoekmachine.

Klant wil product vandaag nog in huis

Als een klant dan een product via jouw webshop heeft aangeschaft, wil hij of zij dat ook zo snel mogelijk in huis hebben. Tegenwoordig kunnen bestellingen al vrij snel worden verstuurd. Wil je jezelf als webshop staande houden dan is ‘vandaag besteld, morgen in huis’ de standaard. Maar dat het kan nog sneller. Waarom ook niet ‘vandaag besteld, vandaag in huis’? Sinds kort is dit ook bij enkele webwinkels zoals bol.com, CoolBlue en Wehkamp mogelijk. De verwachting is dat meer webshops deze nieuwe service zullen aanbieden. De verzending en retouren zijn altijd een obstakel geweest voor de shopervaring van consumenten. Levering op dezelfde dag zal de shopervaring een stuk verbeteren.

Waarom ook niet ‘vandaag besteld, vandaag in huis’?

Voor webshops in het daarom van belang om meer de focus op de logistiek te leggen. Betere afspraken en controle op logistieke processen zorgen er uiteindelijk voor dat andere afdelingen, zoals de klantenservice, het een stuk minder druk hebben. Dit jaar was namelijk de grootste klacht bij online shoppers dat het pakket te laat werd bezorgd. Te late leveringen zijn voornamelijk te wijten aan leveranciers die te laat leveren aan de webshop, waardoor de webshop pas later een pakket naar de klant kan versturen. Deze late leveringen hebben grote gevolgen voor webshops. Klanten annuleren hierdoor vaak hun bestelling en gaan bij de concurrent wat kopen. Ook is de kans vrij groot dat ze vervolgens niet weer iets bij je willen bestellen.

Het beheer van de voorraad is dan ook van belang. Voorraadbeheersoftware (ERP) zorgt ervoor dat je producten altijd op voorraad hebt. Je kunt met één zoekopdracht alle relevante informatie inzien en checken wat bijbesteld moet worden. Naast het verzamelen van gegevens, gebruikt het systeem ook informatie voor het bepalen van de meest efficiënte manier van werken. Ook kan het worden ingezet voor geautomatiseerde en externe communicatie met bijvoorbeeld leveranciers.

VR en AR brengen winkel naar klant

Vooral voor grote organisaties wordt virtual reality (VR) een mooi middel om de winkel naar de klant te brengen. Zo is Alibaba bezig met het invoeren van een virtual reality-ervaring voor hun klanten. Alibaba heeft al een toepassing ontwikkeld waarbij de klant alleen nog maar hoeft te knikken om te betalen. De drempel voor het gebruik hiervan ligt wel hoog. Voor zo’n virtuele ervaring moet de klant namelijk wel een Oculus Rift of een andere VR-headset in huis hebben. De potentiële groep is dus klein. Kleine webshopeigenaren hoeven dus ook echt niet halsoverkop over te gaan op een virtual reality-toepassing voor de klant.

Voor hen wordt het toepassen van augmented reality (AR) interessanter. Denk hierbij aan het toevoegen van 360 graden foto’s en video’s -bijvoorbeeld een rondleiding van een makelaar door een huis dat te koop staat- het digitaal passen van kleren of het inrichten van je huis. Een voorbeeld hiervan is de IKEA-catalogus, waarbij al een aantal jaar AR wordt gebruikt om de meubels uit de catalogus in huis te plaatsen om te kijken of het past of mooi staat. Als je in de catalogus al kan zien dat een bank mooi zal staan in je huis, is de kans dat je de bank koopt groter.

Als je in de catalogus al kan zien dat een bank mooi zal staan in je huis, is de kans dat je de bank koopt groter

Omnichannel-strategie wordt belangrijker

Omdat klanten je organisatie via steeds meer kanalen kunnen bereiken wordt het ook steeds belangrijk dat de customer experience op al deze kanalen goed is. Hierop zul je een omnichannel-strategie moeten afstemmen. Heb je zowel een fysieke winkel als een webshop? Dan moeten deze naadloos op elkaar zijn afgestemd. Ook bij omnichannel staat dus alles in het teken van het de klant makkelijker te maken. Wil een klant bijvoorbeeld iets online bestellen en het vervolgens in de winkel ophalen? Zorg ervoor dat het kan. Staat een klant in de winkel en blijkt een product uitverkocht te zijn? Zorg er dan voor dat de klant het product online kan bestellen en morgen in huis heeft.

Wees omnichannel met webhop software

Specialiseren kun je leren

Soms zakt je de moed in de schoenen als je als ondernemer een webshop wil beginnen. Het lijkt lastig tussen de giganten als Bol.com, Coolblue en Amazon te komen. Specialiseren is dan ook het devies in 2017. Dit onderkent ook Ivo Rupert, commercieel directeur van CCV Shop. Wij geloven niet dat de markt is verzadigd. Al zouden we ook niet aanraden om proberen een nieuwe Bol te worden. Maar er is nog veel ruimte voor specialisatie. Juist de shops die een duidelijke niche bedienen, doen het heel goed. Het vermogen om te onderscheiden is belangrijk", zegt Ivo.

Christian Waijers, marketeer bij Mijnwebwinkel, valt hem bij. 'We zien inderdaad dat het steeds lastiger wordt voor nieuwe shops om een plekje op de markt te veroveren, desondanks blijft er veel ruimte voor juist de hele specifieke shops. Dat zien we nog steeds werken en dat is ook wat we onze klanten adviseren. Door je op een specifieke productgroep te richten, heb je een enorm concurrentievoordeel en kun je jouw marketingbudget veel gerichter inzetten.'

De ‘looks’ telt ook mee

Het aantal winkeliers dat ook een webshop heeft, is het afgelopen jaar enorm toegenomen. De klant heeft hierdoor meer keus en wordt daarom ook steeds kieskeuriger. Jouw webshop moet dan ook niet alleen makkelijk zijn in gebruik, maar moet er ook nog eens aantrekkelijk uit zien. In 2016 werd responsive design voor de app vooropgesteld, waardoor veel webshops hetzelfde design kregen, een webshop-eenheidsworst als het ware. Maar de de verwachting is dat webdesigners in 2017 hun creativiteit meer de vrije loop laten. Uiteraard zonder dat de gebruiksvriendelijkheid in het geding komt, want dat blijft de prioriteit.

B2B steeds meer online

Niet alleen voor de klant gaan er dingen veranderen, ook voor de ondernemers zijn er trends om de komende jaar in de gaten te houden. Zo is de trend dat transacties tussen bedrijven steeds meer online gaan plaatsvinden al ingezet. Dit komt met name door de verplichtstelling van e-factureren naar de Rijksoverheid. Het bedrijfsleven zal snel volgen, omdat e-factureren nou eenmaal de toekomst is. Want door online zaken te doen, kunnen zowel verkopers als inkopers flink besparen op kosten (denk aan porto- en papierkosten). Steeds meer ERP- en boekhoudpakketten ondersteunen dan ook elektronische facturen en het koppelen van online systemen. Voor de tussenhandelaren is dit overigens een flinke bedreiging, want door b2b e-commerce-oplossingen zijn ondernemers steeds beter in staat om direct zaken te doen met retailers en andere afnemers. Maar voor ondernemers betekent het lagere kosten per klant.

Alles voor de klant

Als één ding duidelijk is geworden, is het wel dat voor ondernemers de klant in 2017 nog centraler komt te staan. Het online-aanbod voor de klant is namelijk vrijwel grenzeloos. Dat betekent wel dat je als ondernemer je met je webshop dient te onderscheiden. Niet alleen in persoonlijke benadering en gebruiksgemak, maar ook in uiterlijk. Zorg ervoor dat klanten zich makkelijk op jouw website kunnen bewegen, eventueel met behulp van VR en AR, en dat de afstemming met je fysieke winkel vlekkeloos is. En mocht de klant iets hebben gekocht via jouw webshop, zorg er dan voor dat deze het ook snel in huis heeft.

Populaire software

Lightspeed eCommerce Essential Logo

Lightspeed eCommerce Essential

Nog niet genoeg reviews
Bekijk software
Lightspeed
Webwinkel
Mijnwebwinkel PRO Logo

Mijnwebwinkel PRO

Cijfer: 9.0
Reviews: 342
Bekijk software
Mijnwebwinkel
Webwinkel
CCV Shop Pakket M Logo

CCV Shop Pakket M

Cijfer: 9.3
Reviews: 201
Bekijk software
CCV Shop
Webwinkel
Terug naar boven

Delen via:

Products