Webshopsoftware-vergelijken.nl Vind en vergelijk de beste bedrijfssoftware Klantbeoordeling: 9.1/10
Appwiki webredactie
Appwiki
Webredactie Appwiki
Leestijd 5 minuten
Webshop

Verhoog je webwinkel omzet door het scheppen van vertrouwen

Kopen via het internet is vandaag de dag de normaalste zaak. Toch is het internet erg anoniem en zorgt dit ervoor dat het moeilijk is om het vertrouwen van de consument te winnen. Oplichting of slechte klantenservice komen nog vaak voor, bij vertrouwde namen als Bol, Wehkamp en Zalando weet de consument ongeveer wat hij kan verwachten. Bij kleinere webwinkels is het echter zaak om (vooral bij de eerste aankoop) het vertrouwen van de bezoeker te winnen, maar hoe doe je dat online?

Vertrouwen bestaat uit een combinatie tussen gevoel en verstand. Zo kun je dit gevoel beïnvloeden door bijvoorbeeld de uitstraling van je webwinkel of de eerste indruk. Minstens zo belangrijk is om de consument zekerheden te geven. Pas wanneer zowel het gevoel goed is en er voldoende zekerheden zijn zal de consument snel over gaan tot een aankoop in jouw webwinkel. In dit blog geven we je in samenwerking met WebwinkelKeur 4 tips om het vertrouwen in jouw webwinkel en daarmee de omzet te verhogen.

Tastbaarheid door middel van foto's

De eerste makkelijk toepasbare truc is door je webwinkel een gezicht te geven. Ben je een eenmanszaak? Doe je dan niet groter voor dan je bent, maar plaats een foto van jezelf op de contact en over ons pagina. Vertel een persoonlijk verhaal wat jou drijft als ondernemer en laat zien dat je hart voor de zaak hebt. Op die manier maak je jouw webwinkel persoonlijker en is het voor de bezoeker mogelijk een band met jouw webwinkel te krijgen.

Heb je al een eigen kantoor of pand? Plaats dan op de contactpagina een foto van jouw fysieke lokatie. Dit maakt jouw bedrijf tastbaar, de klant heeft namelijk de zekerheid dat je bedrijf ergens gevestigd is en de klant heeft het gevoel ergens terecht te kunnen mocht het echt mis gaan.

Duidelijkheid en informatie

Niet alleen met beeld kun je vertrouwen scheppen, ook door het geven van informatie bouw je vertrouwen. Dit doe je door zoveel mogelijk onzekerheden bij de klant weg te nemen. Geef dus informatie over:

  • Garantie
  • Retourneren en annuleren van een bestelling
  • Verzendkosten
  • Betaalmethodes
  • Informatie over jouw bedrijf
  • Contactgegevens van jouw bedrijf
  • Algemene voorwaarden
  • Etc.

Door informatie te geven neem je veel onzekerheden weg bij de klant. Die onzekerheden kunnen reden voor hem zijn elders te kopen. Zorg er dus voor dat deze informatie aanwezig is en ook eenvoudig te vinden is.

Klantbeoordelingen & social proof

Klantbeoordelingen worden steeds belangrijker. Middels klantbeoordelingen weten jouw bezoekers hoe andere klanten over jouw webwinkel denken. Tevens zijn mensen een kuddedieren. Hebben anderen ergens al eens besteld? Dan zullen nieuwe klanten dit ook sneller doen. Klantbeoordelingen geven dus social proof en zekerheid. Dit zorgt er dan ook voor dat nieuwe klanten eerder bestellen.

Hierbij hoef je niet bang te zijn voor negatieve recensies. Het is zelfs zo dat enkel positieve beoordelingen ervoor kunnen zorgen dat bezoekers de echtheid van de ervaringen in twijfel trekken. Zo nu en dan een negatieve recensie is dus helemaal niet erg, zolang je hier maar goed op reageert en zorgt voor een oplossing. Hierbij is het verstandig om je klantbeoordelingen onder te brengen bij een derde partij, verzamel je de beoordelingen zelf, dan zullen klanten deze beoordelingen minder snel vertrouwen. Tevens zorgen deze partijen ervoor dat jouw klanten na hun bestelling een uitnodiging ontvangen om hun beoordeling te plaatsen. Bekende partijen hierbij zijn Kiyoh, the Feedback Company, Trustpilot en WebwinkelKeur. Onderzoek wijst uit dat klantbeoordelingen gemiddeld zorgen voor een conversie stijging van ongeveer 15%.

Webwinkel Keurmerk

Om het vertrouwen verder te verhogen kun je lid worden van een webwinkel keurmerk. Dit lidmaatschap zorgt ervoor dat jouw klant bij problemen om bemiddeling kan vragen van het keurmerk. Ook weet de consument zo zeker dat jij voldoet aan de richtlijnen van het keurmerk. Gemiddeld zorgt een keurmerk voor 10-20% conversie stijging. Deze keuze voor een betrouwbaar keurmerk is daarbij belangrijk, zo zijn er veel kleinere keurmerken die weinig aan controle en geschilbemiddeling doen. Hierbij hoeft een bekend en betrouwbaar keurmerk niet duur te zijn. Zo is WebwinkelKeur al beschikbaar voor ?7,- per maand (inclusief klantbeoordelingen), ga je voor het Thuiswinkel Waarborg dan ben je minimaal 615,- per jaar kwijt + een percentage van je omzet.

WebwinkelKeur Webwinkel Keurmerk

Conclusie

Vertrouwen in jouw webwinkel is erg belangrijk. Zeker in het begin zal het moeilijk zijn om de eerste klanten te overtuigen bij jou te kopen. Je hebt immers nog geen tot weinig klantbeoordelingen en je bedrijf heeft nog geen naam opgebouwd. Des te meer reden dus om direct vanaf het begin je webwinkel goed op te bouwen en direct te beginnen met het opbouwen van vertrouwen middels klantbeoordelingen en een keurmerk. Op die manier trek je ook de eerste klanten over de streep en zullen er hopelijk nog veel volgen.

Direct aan de slag met jouw webshop? Bekijk dan eens onze vergelijker en vergelijk webshop software.

Populaire software

Lightspeed eCommerce Essential Logo

Lightspeed eCommerce Essential

Nog niet genoeg reviews
Bekijk software
Lightspeed
Webwinkel
Mijnwebwinkel PRO Logo

Mijnwebwinkel PRO

Cijfer: 9.0
Reviews: 342
Bekijk software
Mijnwebwinkel
Webwinkel
CCV Shop Pakket M Logo

CCV Shop Pakket M

Cijfer: 9.3
Reviews: 201
Bekijk software
CCV Shop
Webwinkel
Terug naar boven

Delen via:

Products