Webshopsoftware-vergelijken.nl Vind en vergelijk de beste bedrijfssoftware Klantbeoordeling: 9.1/10
Appwiki webredactie
Appwiki
Webredactie Appwiki
Leestijd 5 minuten
Marketing

E-commerce: vijf tips om de beste webshop of webwinkel te worden

Het aantal webshops is de afgelopen jaren enorm gegroeid. De concurrentie in de wereld van e-commerce is moordend en je zult dus stappen moeten nemen om je collega online ondernemers voor te blijven. Lees hier vijf belangrijke tips die je helpen in jouw queeste om de beste webshop te worden.

Veiligheid voor alles

Voor alles? Ja. Zelfs wanneer jouw webshop goed bezocht wordt en je productaanbod goed is zal je conversieratio 0% zijn wanneer consumenten geen goed gevoel hebben over jouw webshop. In e-commerce is veiligheid een sleutelbegrip.

Zorg ervoor dat bezoekers van jouw webshop een gevoel van veiligheid krijgen tijdens het winkelen. Dit kun je stimuleren door een keurmerk op te nemen, maar ook door bijvoorbeeld reviews (social proof), persoonlijk contact en duidelijke voorwaarden en gegevens over jouw onderneming te delen.

Daarnaast moet je webshop zelf uiteraard goed beveiligd zijn. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een SSL verbinding door het omzetten van een "http" webshop naar "https". Dit is overigens tevens een ranking factor voor de zoekresultaten in Google dus komt je vindbaarheid ook ten goede. Ben je benieuwd of je webshop software een dergelijke verbinding ondersteunt? Vergelijk dan eens de beste webshop software met een SSL verbinding.

E-commerce onpersoonlijk? Neem bezoekers aan de hand

In de e-commerce kan het gemis aan persoonlijk contact een gevaarlijke valkuil vormen. In tegenstelling tot consumenten in een offline winkel zijn online consumenten aan zichzelf overgeleverd tijdens het beslissingsproces. Maar dit betekent niet dat dit proces niet te beïnvloeden is. Door een overzichtelijk design en duidelijk CTA's (call-to-action) neem je de bezoekers van jouw webshop aan de hand en leid je ze door het bestelproces heen.

Duidelijke navigatie. Lukt dit niet? Dan verlaten consumenten jouw webwinkel in een enkele click. Leidt dus niet af van het bestelproces en help jouw webshop bezoekers zo snel en duidelijk mogelijk het product dat zij zoeken te vinden en kopen.

Onderscheid jezelf van de concurrentie

In de wereld van e-commerce opereer je niet alleen. Er zijn vele webshops die, net als jij, graag zo veel mogelijk producten willen verkopen en de best mogelijke service willen bieden. Het is dus zaak om op te vallen. Zorg ervoor dat consumenten na hun zoekopdracht in Google kiezen voor jouw webshop door je te onderscheiden van de massa.

Dit doe je natuurlijk door bovenaan in de organische zoekresultaten te komen, maar ook door het inzetten van Google Adwords en instellen van rich snippets. Deze laatste zorgen ervoor dat je opvalt in de zoekresultaten, door sterretjes, vinkjes, productbeschrijvingen of een kruimelpad.

Wees voorbereid! E-commerce wordt m-commerce

Het aantal consumenten dat via mobiele devices winkelt stijgt enorm. Naast e-commerce spreken we daarom tegenwoordig van m-commerce. Is jouw webwinkel nog niet geschikt voor mobiele gebruikers? Dan wordt het hoog tijd om hier iets aan te doen.

Blijf de concurrentie voor door jouw webshop ook voor mobiele gebruikers beschikbaar en geschikt te maken. Consumenten die winkelen op mobile devices willen namelijk nog sneller door jouw webshop kunnen navigeren dan desktopgebruikers. De opbouw van een mobiele e-commerce omgeving is daarom ook heel anders. Maak je je webshop in webshop software? Dan is een mobiele webshop vaak standaard bij je licentie inbegrepen.

Succesvol in e-commerce? Leun niet achterover

Succesvol worden en blijven in is hard werken. Om de concurrentie voor te blijven zul je in beweging moeten blijven. Dat betekent dat je constant bezig bent met het toevoegen van nieuwe content aan je webshop. Dit kunnen producten zijn, maar ook acties, productomschrijvingen en een blog.

Vooral dit laatste heeft een positieve invloed op de vindbaarheid van jouw webshop. Google baseert de relevantie van zoekresultaten onder andere op de actualiteit van de websites. Door regelmatig interessante blogs te plaatsen krijgt jouw webshop dus betere posities in de zoekresultaten.

Maar kijk wat er gebeurt nadat een bezoeker jouw webshop gevonden heeft. Welke pagina?s hebben een hoog verlatingspercentage? Hoe vaak wordt de winkelwagen gevuld achtergelaten, zonder af te rekenen? Wijken uitstappercentages van een bepaald onderdeel van de funnel af? Klaar? Leun niet achterover! Om de beste webshop te worden zul je constant bezig moeten blijven met het optimaliseren van jouw webwinkel.

Meer tips over e-commerce

Lees meer tips over e-commerce en zorg ervoor dat jouw webshop de beste wordt.

Populaire software

Rating:
Reviews: te weinig reviews
Webwinkel
Rating:
Reviews: 346
Webwinkel
Rating:
Reviews: 201
Webwinkel
Terug naar boven

Delen via:

Products